onsdag, oktober 7

Frugt og grønt: Hvor meget skal du spise og hvorfor?

De fleste måltider indeholder grøntsager og frugt i en eller anden form. Og det er der rigtig god grund til: Frugt og grønt er vigtige fødevarer, som forsyner kroppen med vigtige kulhydrater og proteiner. Derudover har grønt og frugt også et indhold af vitaminer og mineraler, som er med til at skabe en afbalanceret kost.

Men hvor meget frugt og grønt indeholder en afbalanceret diæt – og hvorfor? I artiklen her har vi lavet en nem guide over hvor meget frugt og grønt du bør spise.

Følg de officielle kostråd for frugt og grønt

Du har sikkert allerede stødt på de officielle kostråd for hvor meget frugt og grønt man bør spise om dagen – nemlig 6 styks, eller 600 g. Dette antal frugt og grønt er et godt pejlemærke for hvor meget frugt og grønt, du bør indtage hver dag.

Hvor meget frugt og grønt du lige præcis bør spise, afhænger selvfølgelig af nogle forskellige faktorer. Her spiller dit køn, din kropsstørrelse og din livsstil eksempelvis ind. Uanset hvad, bør du i hvert fald sørge for at få nok med grøntsager. Det er sunde kalorier, og grønt og frugt indeholder vigtige vitaminer, mineraler og fibre, som din krop og mave har brug for, så den kan fungere optimalt.

Anvend nemt frugt og grønt i retter

600 g grøntsager og frugt om dagen kan måske godt lyde af meget. Det er det nok også, hvis man tænker 600 g rå gulerødder eller æbler. Men sådan behøves du bestemt ikke at servere de 600 g grønt og frugt. Anvend nemt frugt og grønt i retter, og få de sunde grøntsager ind i din hverdagskost på en let måde.

Der findes meget inspiration til hvordan du kan anvende frugt og grønt i din madlavning online. Her kan du nemt finde tips til hvordan du kan tilberede retter, der indeholder masser af sunde grøntsager. Her kan du helt sikkert finde opskrifter, der passer til dine smagsløg og præferencer.

Tips til hvordan du kan spise mere frugt og grønt i din hverdag

Selv med lækre opskrifter på sunde salater, kan det stadig være svært at få spist alt det frugt og grønt, som man bør. Derfor har vi her samlet et par tips til hvordan du lettere kan spise mere frugt og grønt i din hverdag. For hvem siger, at det skal være kedeligt at spise sundt?

En let måde at få flere grøntsager og frugter indenbords, er at anvende dem i sunde og lækre smoothies. Du kan finde et utal af opskrifter på lækre smoothies propfyldt med sunde grøntsager og frugter. En anden måde at spise grønt på, er at anvende det i bagværk. Mange er eksempelvis glade for eksempelvis at bruge rødbede i chokoladekage, eller sorte bønner i brownies.

Ja, det kan lige pludselig blive en hel del lettere at overskue at spise de 600 g frugt og grønt, som det anbefales. Anvend frugt og grønt i lækre retter, og oplev fordelene ved at spise sundt.